Ahad, 1 Mac 2015

KEPERLUAN KALSIUM UNTUK IBU MENYUSU

 
Semua orang perlukan kalsium.  Keperluan kalsium adalah berbeza-beza antara kanak-kanak, orang dewasa, wanita hamil dan ibu yang menyusukan bayinya.

Di bawah ni adalah jadual kalsium yang diperlukan dalam sehari.
 

 Bagi ibu-ibu yang menyusukan bayi anda, di sini saya kongsikan 6 tips pemakanan semasa menyusu badan dari Dr. Raja Juhaidah Raja Abdullah.  Take note ye.

1. Beri tumpuan kepada wholegrain dan bijirin, buah-buahan segar, sayuran dan makanan yang memberikan banyak protin, kalsium dan zat besi.

2. Adalah sangat penting untuk minum air dengan secukupnya untuk memastikan anda sentiasa well hydrated semasa menyusu. Minumlah 8-10 gelas sehari, ketika menyusu badan, oxytocin dirembeskan dan ini akan membuat anda merasa dahaga, tetapi ia tidak mengurangkan bekalan susu anda.

3. Semasa mengandung, cuba kurangkan pengambilan minuman berkafin atau alkohol. Kafina boleh berkumpul di dalam susu badan dan boleh menyebabkan bayi anda terganggu.

4. Anda boleh meneka ada sesuatu yang tidak kena pada pemakanan anda sekiranya ia menyebabkan bayi anda menangis, fussy atau tidak dapat tidur dengan nyenyak.

5. Makanlah vitamin dan zat besi secukupnya semasa hamil supaya anda tidak mengalami anemia semasa hamil dan semasa pantang.

6. Amalkan memakan tablet kalsium kerana ia merupakan bahan yang penting untuk membina tulang bayi. Ramai ibu yang menyusukan bayi kekurangan kalsium lebih-lebih lagi selepas penyusuan eksklusif.


Jika diperhatikan.... 
'Masa period, kalsium dalam tubuh akan jadi rendah.  sebab tu susu pun boleh drop.  jadi pastikan kita sentiasa amik kalsium regardless period atau tak sebab tubuh kita sendiri tak boleh hasilkan kalsium'


Untuk memastikan anda dapat memenuhi keperluan kalsium yang diperlukan tubuh, amalkan Ostematrix Shaklee.  Ia bukan sekadar kalsium biasa.  Ia membekalkan nutrien harian, termasuk kalsium yang penting dalam pembentukan dan pertumbuhan tulang dan gigi. Ia juga mengandungi magnesium, vitamin D dan mineral iaitu zink, kuprum dan mangan untuk mengekalkan kelancaran fungsi tubuh. Ditampilkan dalam bentuk kaplet kecil bersalut yang mudah ditelan.

Yang penting, ia juga tidak mengandungi perisa atau pewarna tiruan, pemanis atau pengawet.


>> Zahiti | 019 705135
>> Perunding Kesihatan dan Kesejahteraan Anda
>> FB: Zahiti Muhammad Hamdi 
>> FanPage: Sihat Sejahtera

Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

nRelate Posts and Homepage